De auteur van dit boek, Yolanda Hulscher is muziekagoog, BiM-trainer en als docent verbonden aan de opleiding muziekagogie.
Eerder publiceerde zij: ‘Werken in de muziek – Met het hart – Met de handen – Met het hoofd’
Door recente ontwikkelingen en nieuwe inzichten op het gebied van muziek in de zorg, hulpverlening en het (speciaal) onderwijs de afgelopen jaren, zijn we ons meer en meer bewust van de kracht, maar ook van de functie en positionering van muziekagogie. Met dit laatste bedoel ik: wat karakteriseert ons, waarin onderscheiden we ons en waar staan we in het zorgveld ten opzichte van andere muziek-aanbieders en interventies? Maar ook, hoe kunnen we samenwerken en elkaar versterken? Ruim vijftien jaar na het schrijven van mijn eerste boek ‘Werken in de muziek’ ontstond de behoefte om het vakgebied opnieuw te beschrijven.
Ik ben opnieuw in de materie gedoken, ben gaan ‘grasduinen’ en mijmeren en kwam tot het besef dat ik de afgelopen jaren mijn spreekwoordelijke rugzak heb gevuld met een veelvoud aan ervaringen op het gebied van muziek en zorg. Hierdoor kan ik een aantal onderwerpen nu beter kaderen, meer uitdiepen en aanvullen, maar een handboek wil ik het niet meer noemen. Er is voor dit prachtige vak namelijk geen vaste handleiding te geven, aangezien iedere muziekagoog of muziekwerker in een eigen setting met een eigen doelgroep (soms meerdere doelgroepen) werkt en zichzelf meeneemt. Ik neem de lezer mee in mijn ervaring en kennis en wil hiermee tegelijkertijd een tijdsbeeld schetsen van het vak muziekagogie.
We ontwikkelen steeds meer kennis over basale hersenfuncties met dank aan neurobiologen, neurowetenschappers, neurologen en neuropsychologen zoals Swaab, van Cranenburgh, Sacks en Scherder. Veelvuldig komen muziek en het brein als onderwerp ter sprake.
Muziek blijkt een medium te zijn, die deuren opent, nieuwe mogelijkheden biedt en een eerste contact mogelijk maakt, zelfs daar waar contact met de gehandicapte medemens niet mogelijk leek. Juist als verbale therapie niet lukt, door de ernst van de beperking en/of het bijkomend gedrag, word ik als muziekagoog ingezet om als contactpersoon, kwartiermaker, observator en doorgeefluik te fungeren voor een behandelaar.
Naast haar werk als muziekagoog is Yolanda muzikant en is zij als zangeres/gitarist regelmatig te zien en te horen in diverse projecten, waarbij zowel covers als eigen werk op het programma staan.